Dynamik och arbetsglädje när Norra Station anställer från Innanförskapsakademins serviceprogram

För Manne Mosten på Norra Station är samarbetet med Verket ett sätt att hitta motiverade medarbetare. I november anställde han Hanan Machaar som gick Innanförskapsakademins serviceprogram och nu arbetar som kock på Norra Station.

– Jag är imponerad av det driv och engagemang jag mött hos dem jag anställt genom Verket, säger Norra Stations ägare Manne Mosten.

Norra Station öppnade våren 2019 med café, konferens- och utställningslokaler på en innergård i Östersund. Cafét har idag tio medarbetare, varav fyra med utländsk bakgrund.

– Jag har haft både nystartsjobb och två personer med lönebidrag i samarbete med Verket. Det har fungerat väldigt bra! De är så positiva och hungriga på att lära sig. Att rekrytera i restaurangbranschen är annars en utmaning.

– Tyvärr har service låg status bland svenskar i allmänhet, ungdomar ser det inte som ett jobb att stanna och utvecklas i. För mig som företagare blir det problematiskt med anställda som slutar efter sex månader.

Just den här stoltheten av serviceyrkets alla delar hittar han hos sina utlandsfödda medarbetare. Och även om det finns utmaningar så vinner de positiva erfarenheterna.

– Det blir roligt och dynamiskt. Det mest utmanande är att personer med annan kulturell bakgrund är vana att ha en hård chef och tydlig hierarki. Så jag jobbar med att hjälpa dem att kliva fram och ta ansvar.

I november började Hanan Machaar som kock efter att ha gått Innanförskapsakademins serviceprogram på Verket i Östersund. Hon är från Marocko och har bott åtta år i Sverige.

– Jag lagar mat och städar och jag pratar svenska, säger Hanan. Jag har lärt mig mycket.

Hanan säger att hon är blyg, ändå väljer hon att prata svenska, inte engelska. Hon har ett stöd i att tre andra kollegor också pratar arabiska.

– Ruba hjälper mig ibland. Det är roligt här, jag har en bra chef, säger Hanan.

Språkförbistring kan bjuda på tokigheter, men det mesta går att skratta åt. Manne berättar att de haft ”clinics” – träningspass med rollspel – för att träna språk i situationer med kundmöten.

– Värdskap är subtilt, det får man inte lära sig någonstans men är en viktig del i serviceyrket. Men service ser olika ut i olika verksamheter, så vi övar.

Av samarbetet med Innanförskapsakademin och Verket har han bara positiva erfarenheter.

– Det fungerar jättebra. Om jag behöver diskutera något kring anställning eller utbildning – då går det snabbt att få till ett möte.

Och serviceprogrammet ger mer än bara kunskaper om att arbeta i kök.

– Jag upplever att de som gått programmet har en grundtrygghet i Östersund – från gemenskapen med de andra deltagarna och stödet de får från Innanförskapsakademin.